artikel

Achtergrond: Wereldprimeur voor Albert Heijn

Assortiment

ZAANDAM – Albert Heijn verkoopt vanaf 21 oktober de vleesvervangers van fabrikant ProViand. Een wereldprimeur: het is de eerste vleesvervanger die volledig van groente is gemaakt. Voor Albert 
Heijn is het een nieuwe stap om onderscheidend te blijven in het 
assortiment vleesvervangers.

Achtergrond: Wereldprimeur voor Albert Heijn
Diederik van der Laan

Albert Heijn heeft een marktaandeel van 55 procent op de markt van vleesvervangers. Het vleesschap bestaat voor één achtste uit vegetarische alternatieven en volgens category manager Ivo Pas zal dit de komende jaren wellicht nog toenemen. ‘De signalen voor vleesvervangers en bewust eten staan momenteel allemaal op groen. Consumenten kijken steeds vaker naar alternatieven voor vlees en die trend gaat zich doorzetten.’

Nog veelzijdiger
Met het toevoegen van ProViand wil Albert Heijn het segment nog veelzijdiger en breder maken. ‘De concurrentie is de laatste jaren steeds meer hetzelfde assortiment gaan verkopen als wij al deden. Het is daarom zaak relevante producten te blijven toevoegen en te vernieuwen. Albert Heijn staat bekend om het aanbieden van onderscheidende producten’, aldus Pas.

Volledig van groente
Het bijzondere van de producten van ProViand is dat deze, als eerste ter wereld, volledig van groente worden gemaakt. Dit in tegenstelling tot veel bestaande vleesvervangers die soja of lupine bevatten. Het bedrijf begon vier jaar geleden met de ontwikkeling van het product en levert vanaf week 43 drie verschillende producten aan Albert Heijn: maaltijdblokjes bacon, wokstukjes kip en roerbakreepjes rund.

Basisproducten
Volgens operationeel directeur Paul den Dulk van ProViand gaat het om basisproducten. ‘Zoals je met kipstukjes bijvoorbeeld Aziatisch of Italiaans kunt koken, geldt dat voor het ProViand-alternatief net zo. Doordat het volledig van groente is gemaakt, heeft Albert Heijn met dit product een wereldprimeur te pakken.’

Consumentenpanel
Category manager Pas zegt dat hij snel overtuigd was van de producten, maar liet ze wel uitgebreid uitproberen door een consumentenpanel. Uiteindelijk is er een half jaar getest, met als uiteindelijk resultaat dat de drie varianten per week 43 in de winkel liggen. De verkoopprijs bedraagt €2,49. De producten 
komen in een groot aantal AH-winkels in het schap te liggen, het exacte aantal is nog niet bekend. Wel is bekend dat dit in winkels door het hele land zal zijn. De drie varianten ProViand komen onder het private label van Albert Heijn in het schap te liggen, maar de naam ProViand komt wel op de verpakking te staan.

 

Vegetariër met Hummer

Het idee voor ProViand ontstond een aantal jaar geleden bij Den Dulk en Menco Sandstra, algemeen directeur van het bedrijf. Achterliggende gedachte was niet alleen de commerciële kans die een vleesvervanger op basis van groente biedt, er zit ook een ideologische beweegreden achter. Sandstra: ‘Momenteel eten we met de hele wereldbevolking 300 miljard kilo vlees per jaar. In 2050 zijn we met negen miljard mensen die grotendeels hetzelfde eetpatroon zullen hebben als wij in de westerse wereld. Daar is niet genoeg water voor, niet genoeg landbouwgrond en niet voldoende grondstoffen. Simpel gezegd: De groeiende bevolking en de groeiende consumptie van vlees bedreigen de toekomst.’

Zuinige auto
Volgens Sandstra en Den Dulk is dat besef er vaak nog niet, ook niet in de politiek. Sandstra: ‘In Nederland belonen we wel mensen met een zuinige auto, maar belonen we het niet als mensen kiezen voor 
vegetarische producten in plaats van vlees. Terwijl een vegetariër met een Hummer milieuvriendelijker is dan een vleeseter op de fiets.’

Geweldige innovatie
Met ProViand denkt het duo een geweldige innovatie in handen te hebben. Den Dulk: ‘We slaan een complete industrietak over: rechtstreeks van groente naar een eindproduct. Bovendien is het product wereldwijd verkoopbaar en eenvoudig af te stemmen op lokale behoeftes. Door de ingrediënten is ProViand niet alleen geschikt voor vegetariërs, maar ook voor veganisten, moslims en hindoes. We hebben absoluut internationale 
ambities. Albert Heijn is daarbij onze showcase, daar kijkt het buitenland naar.’ Sandstra vult aan: ‘De potentiële klant van ProViand is de klant van Albert Heijn. Een steeds grotere groep Nederlanders is flexitariër, een aanzienlijk deel van hen is klant bij Albert Heijn.’

Geen voorspelling
Zowel ProViand als Albert Heijn wil geen uitspraken doen over de verwachtte verkoopaantallen van de drie nieuwe producten. Wel is duidelijk dat ProViand de komende tijd sterk gaat groeien. Momenteel wordt de basis van het bedrijf 
gevormd door drie man, maar zijn er in totaal zo’n twintig mensen betrokken bij ProViand. Den Dulk: ‘We zijn zelf ook nauw betrokken bij de productie. Productkwaliteit is, met name in zo’n eerste fase, key. We hebben het productieproces nu goed onder de knie. Het is nu zaak dat onze pr zich als een olievlek verspreidt over het land.’

Extra kaartje op het schap
Bij Albert Heijn komt over een aantal weken een extra kaartje op het schap te hangen. Category 
manager Pas geeft aan dat na de feestdagen verdere aandacht volgt voor ProViand. ‘In 2014 gaan we 
extra communicatiemiddelen inzetten om Proviand onder de aandacht te brengen, de precieze inhoud moeten we nog bepalen. Maar we gaan het verhaal sowieso aan klanten vertellen.’

Reageer op dit artikel