Nieuws

Speciaalzaken verliezen opnieuw terrein

0 3094 Formules

DONGEN – Speciaalzaken hebben een moeilijk jaar achter de rug. Het aantal klanten dat een groentenwinkel, bloemenzaak, bakker of slager bezoekt is wederom sterk gedaald.
001_food-image-DIS142063I01.jpg

Dat blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services, dat de bezoekerscijfers van speciaalzaken onderzocht onder supermarktklanten. 78,9 procent van de supermarktklanten kwam afgelopen jaar bij de drogist. In 2011 was dat 80,7 procent. Bakkers verloren ook terrein. In 2011 kwam daar 43,9 procent van de supermarktklanten, in 2010 nog 44,8 procent. Ook de slager levert in met 31,1 procent in 2011 ten opzichte van 32,3 procent in 2010.

Reformzaken

Het verlies geldt voor alle speciaalzaaktypen, met uitzondering van de reformzaken. Zij zagen als enigen het aantal klanten stijgen: 10,6 om 10,3 procent. Ook de warenmarkt, warenhuizen, slijterijen, tuincentra, groentewinkels, bloemenwinkels, viswinkels, boer/kweker/teler, groothandels en kaasspeciaalzaken leveren in. Het grootst is het verlies bij de groentewinkel (van 26,8 naar 23,8 procent), de bloemenwinkel (van 27,8 naar 24,5 procent) en de tuincentra (van 28,7 naar 25,3 procent).

Lange termijn 

Wanneer dezelfde cijfers op een wat langere termijn worden vergeleken (2011 met 2006) dan valt op dat uitsluitend de warenhuizen meer bezoekers trekken dan in 2006. Alle andere branches leveren fors in met de groentewinkels als absoluut sterkste verliezer. In 2006 kwam daar nog 35,7 procent van de supermarktklanten. Nu is dat 23,8 procent. De slager gaat terug van 40,8 naar 31,1 procent en de bakker van 50,9 naar 43,9 procent.

door Patrick Bramer laatste update:9 feb 2012

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.