Nieuws

Nieuwe verse visschap AH in beeld

8 5347 Formules

Albert Heijn heeft het schap met verse vis compleet vernieuwd. De producten zijn verdeeld in segmenten, zitten in een nieuwe verpakking en hebben nieuwe etiketten gekregen. Ook introduceerde de marktleider vijftig nieuwe visproducten. Distrifood.nl nam in de AH XL in Zaandam het nieuwe schap onder de loep.
Pim Bijtel (33) is de Category Manager Vis bij Albert Heijn. Volgens Bijtel heeft Albert Heijn voor de introductie van het visschap precies in kaart gebracht wat de consument vindt van vis en welke vragen de klanten hebben over vis. ‘Consumenten willen heel graag vis eten, maar weten vaak niet hoe ze vis moeten bereiden en met welke andere producten je vis kunt combineren.’ Daarom heeft Albert Heijn rond de tweeduizend recepten met vis op de website ah.nl/vis geplaatst.
Pim Bijtel (33) is de Category Manager Vis bij Albert Heijn. Volgens Bijtel heeft Albert Heijn voor de introductie van het visschap precies in kaart gebracht wat de consument vindt van vis en welke vragen de klanten hebben over vis. ‘Consumenten willen heel graag vis eten, maar weten vaak niet hoe ze vis moeten bereiden en met welke andere producten je vis kunt combineren.’ Daarom heeft Albert Heijn rond de tweeduizend recepten met vis op de website ah.nl/vis geplaatst.

Foto

  • De haring van Albert Heijn zit tegenwoordig in een speciale scheurverpakking (zie kartelrand in het midden). ‘De vorige verpakking was blauw en had een ietwat industriële look. We hebben nu gekozen voor een hele transparante verpakking’, zegt Bijtel. Het voordeel van deze verpakking met kartelrand is dat de klant niet alle haringen in één keer moet eten. ‘Prettig als je er maar één wil eten en de ander wil bewaren.’

    De haring van Albert Heijn zit tegenwoordig in een speciale scheurverpakking (zie kartelrand in het midden). ‘De vorige verpakking was blauw en had een ietwat industriële look. We hebben nu gekozen voor een hele transparante verpakking’, zegt Bijtel. Het voordeel van deze verpakking met kartelrand is dat de klant niet alle haringen in één keer moet eten. ‘Prettig als je er maar één wil eten en de ander wil bewaren.’

  • De visproducten zijn verdeeld in elf verschillende segmenten. De artikelen uit één segment worden bij elkaar geplaatst in het schap. Een van die segmenten is ‘Koekenpan’. Bij ‘Koekenpan’ horen de producten die in de koekenpan kunnen worden gebakken, bijvoorbeeld de AH viskrokantjes. De labels op de verpakkingen hebben een witte achtergrond. Volgens Bijtel symboliseert de witte kleur ‘de puurheid van vis’.

    De visproducten zijn verdeeld in elf verschillende segmenten. De artikelen uit één segment worden bij elkaar geplaatst in het schap. Een van die segmenten is ‘Koekenpan’. Bij ‘Koekenpan’ horen de producten die in de koekenpan kunnen worden gebakken, bijvoorbeeld de AH viskrokantjes. De labels op de verpakkingen hebben een witte achtergrond. Volgens Bijtel symboliseert de witte kleur ‘de puurheid van vis’.

  • Makreel is terug van weggeweest, zegt Bijtel, ook in het visschap van Albert Heijn. ‘Makreel wordt gezien als ouderwets, maar is heel erg in opkomst. Je ziet dat consumenten ook bij vis op zoek zijn naar traditionele producten en daar hoort makreel bij. Daarnaast is het niet duur, is het een duurzaam product en je bent met makreel verzekerd van veel vis op je bord.’

    Makreel is terug van weggeweest, zegt Bijtel, ook in het visschap van Albert Heijn. ‘Makreel wordt gezien als ouderwets, maar is heel erg in opkomst. Je ziet dat consumenten ook bij vis op zoek zijn naar traditionele producten en daar hoort makreel bij. Daarnaast is het niet duur, is het een duurzaam product en je bent met makreel verzekerd van veel vis op je bord.’

  • Albert Heijn heeft in totaal vijftig nieuwe producten in het assortiment, waaronder een ‘verwengedeelte’. Dit bestaat uit sushi, surimi-sticks met roomkaas, verschillende vissalades en tapasgarnalen. Bijtel is vooral trots op de forelsalade (‘smaakt écht naar forel’) en de tapasgarnalen. De garnalen zijn onlangs in de prijzen gevallen op een internationale visbeurs in Brussel.

    Albert Heijn heeft in totaal vijftig nieuwe producten in het assortiment, waaronder een ‘verwengedeelte’. Dit bestaat uit sushi, surimi-sticks met roomkaas, verschillende vissalades en tapasgarnalen. Bijtel is vooral trots op de forelsalade (‘smaakt écht naar forel’) en de tapasgarnalen. De garnalen zijn onlangs in de prijzen gevallen op een internationale visbeurs in Brussel.

  • De seabob garnalen zijn ook nieuw in het assortiment en zijn volgens Bijtel nergens anders te koop. De producten komen uit Suriname. ‘Het is onze plicht om voorloper te zijn op het gebied van vis, dus we willen ook unieke producten.’

    De seabob garnalen zijn ook nieuw in het assortiment en zijn volgens Bijtel nergens anders te koop. De producten komen uit Suriname. ‘Het is onze plicht om voorloper te zijn op het gebied van vis, dus we willen ook unieke producten.’

  • Albert Heijn heeft drie verschillende vissauzen toegevoegd aan het assortiment, waaronder deze whiskey-cocktailsaus

    Albert Heijn heeft drie verschillende vissauzen toegevoegd aan het assortiment, waaronder deze whiskey-cocktailsaus

  • Zalm heeft veel aandacht gekregen. Zo heeft het topsegment zalm een nieuw design gekregen en heeft AH een Excellent Seizoenszalm gelanceerd. Ieder seizoen heeft de marktleider een ander soort zalm in het schap liggen. Daarnaast heeft de AH de tsaarloin, het beste stukje van de zalm en volgens Bijtel daarmee de ossenhaas onder de vissen, in het assortiment.

    Zalm heeft veel aandacht gekregen. Zo heeft het topsegment zalm een nieuw design gekregen en heeft AH een Excellent Seizoenszalm gelanceerd. Ieder seizoen heeft de marktleider een ander soort zalm in het schap liggen. Daarnaast heeft de AH de tsaarloin, het beste stukje van de zalm en volgens Bijtel daarmee de ossenhaas onder de vissen, in het assortiment.

  • De verpakking van de producten heeft een nieuwe look and feel. Volgens Bijtel moet dit bijdragen aan de smaakbeleving. Ook bij vlees en kip wil Albert Heijn in de toekomst eenzelfde manier van fotografie op de verpakkingen toepassen.

    De verpakking van de producten heeft een nieuwe look and feel. Volgens Bijtel moet dit bijdragen aan de smaakbeleving. Ook bij vlees en kip wil Albert Heijn in de toekomst eenzelfde manier van fotografie op de verpakkingen toepassen.

  • De AH XL vestigingen hebben sinds kort een assortiment duurzame vis van het merk Fishes. De lijn is exclusief voor de AH XL winkels. Fishes is (naar eigen zeggen) het enige vismerk dat louter met MSC-gecertificeerde vis werkt. In totaal komen er zes nieuwe producten in het schap, meerdere soorten mosselen en wilde zalm, alsmede gerookte tonijn en visfilet in Thaise curry-saus.

    De AH XL vestigingen hebben sinds kort een assortiment duurzame vis van het merk Fishes. De lijn is exclusief voor de AH XL winkels. Fishes is (naar eigen zeggen) het enige vismerk dat louter met MSC-gecertificeerde vis werkt. In totaal komen er zes nieuwe producten in het schap, meerdere soorten mosselen en wilde zalm, alsmede gerookte tonijn en visfilet in Thaise curry-saus.

  • Het complete visschap in beeld. Naast de eerdergenoemde producten is er ook een speciaal assortiment voor kinderen (kindervisfiguurtjes) en ‘vis van dichtbij’, oftewel schol en sliptong uit de netten van Nederlandse vissers. De segmenten hebben allemaal een eigen kleur: donkergroen (Voor de wok), zeeblauw (Gerookt), donkerblauw (Schaal & schelp), lichtblauw (naturel), donkerroze (Koekenpan) en paars (Saus). Het etiket van de AH Puur & Eerlijk biologische producten en de AH Puur & Eerlijk duurzame visproducten wijkt net iets af van de andere. Biologisch heeft een groenig etiket met een afbeelding van zeewier. Duurzame vis heeft een blauwig etiket met een afbeelding van vissen.

    Het complete visschap in beeld. Naast de eerdergenoemde producten is er ook een speciaal assortiment voor kinderen (kindervisfiguurtjes) en ‘vis van dichtbij’, oftewel schol en sliptong uit de netten van Nederlandse vissers. De segmenten hebben allemaal een eigen kleur: donkergroen (Voor de wok), zeeblauw (Gerookt), donkerblauw (Schaal & schelp), lichtblauw (naturel), donkerroze (Koekenpan) en paars (Saus). Het etiket van de AH Puur & Eerlijk biologische producten en de AH Puur & Eerlijk duurzame visproducten wijkt net iets af van de andere. Biologisch heeft een groenig etiket met een afbeelding van zeewier. Duurzame vis heeft een blauwig etiket met een afbeelding van vissen.

door Herman te Pas

Gerelateerde tags

8 reacties

  • # 1

    Niels Dekker

    Waarneer gaan mensen nu eens leren dat verse vis en supermarkt niet samen gaan in Nederland?

    Gerookt, ingemaakt, dat gaat prima, maar echt verse vis koop je niet in een supermarkt.  Dat doen ze in het buitenland waar de visconsumptie een stuk hoger is een stuk beter.. Vis in de bediening, je ziet de koppen met de ogen, en de ogen vertellen je of het vers of niet vers is. Tevens kun je ruiken.. verse vis stinkt niet... niet verse vis stinkt vreselijk...
  • # 2

    Niels Dekker

    Waarneer gaan mensen nu eens leren dat verse vis en supermarkt niet samen gaan in Nederland?

    Gerookt, ingemaakt, dat gaat prima, maar echt verse vis koop je niet in een supermarkt.  Dat doen ze in het buitenland waar de visconsumptie een stuk hoger is een stuk beter.. Vis in de bediening, je ziet de koppen met de ogen, en de ogen vertellen je of het vers of niet vers is. Tevens kun je ruiken.. verse vis stinkt niet... niet verse vis stinkt vreselijk...
  • # 3

    CG

    Ze vergeten alleen te vertellen dat het zowat niet te betalen is...

    Alleen al al die speciale namen, mooie verpakkingen, duurzaanheid e.c.t. is een reden voor AH om het duur(der) te maken.

    Ben benieuwt hoeveel er afgeschreven moet worden per week.
  • # 4

    Blub de Vis

    @CG Als je op de rest genoeg marge maakt, kan een beetje meer afschrijven toch geen kwaad. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje en dat is precies hoe ze denken bij AH. 
  • # 5

    Insider

     Beste Albert Heijn, ziet er mooi, verzorgd en lekker uit! Als dat niet leidt tot een hogere omloopsnelheid! Is het argument van de zeur hieronder ook onderuit gehaald. Beste Niels, ons glas is half vol en niet zoals bij jou en CG half.........leeg idd.
  • # 6

    Sybren

     @Blub de Vis... De vraag is of meer afschrijven wenselijk is... in het kader van duurzaamheid, zou dat in ieder geval niet het beleid moeten zijn.

    Feit blijft wel dat het er bijzonder mooi en verzorgd uit ziet. Waarschijnlijk zal na een tussentijdse evaluatie het assortiment nog wel gefine-tuned worden....
  • # 7

    Blub de Vis

     @Sybren: het weggooien van producten is inderdaad niet wenselijk, maar gelukkig hebben ze bij AH de 35% korting sticker. Ook leuk voor de plaatselijke chinees ;)
  • # 8

    Lekker visje

     He Niels of je gaat gewoon naar de Makro prachtige vis in de bediening echt vele soorten prachtig in het ijs. Daarvoor hoef je dus niet naar buitenland.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.