Artikel

C1000, laat zien waar jullie vlees vandaan komt

8 1828 Formules

Wakker Dier zet de aanval in op C1000. Met radiospotjes roept de organisatie, die zich inzet voor het welzijn van de dieren, op om de formule te boycotten. Zo moet de radiocampagne immers worden gezien waarin Wakker Dier de consument aanmoedigt geen vlees bij C1000 te kopen, maar bij Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. ‘Die hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers’, aldus Wakker Dier in de radiospotjes.
001_food-image-DIS137062I01.jpg

Wakker Dier ergert zich al tijden aan het gros van de Nederlandse supermarkten vanwege het vlees dat in de schappen ligt. C1000 moet het bezuren, omdat die het meeste vlees verkoopt onder de 4,12 euro, de gemiddelde prijs van een kilo kattenvoer. De kiloknallers zijn té goedkoop, meent de vakbond van de dieren. Het bestaat immers niet dat voor zulke prijzen de beesten diervriendelijk zijn behandeld voordat ze naar de slachtbank gaan.


Hangen

C1000 noemt de campagne van Wakker Dier 'vervelend' en beraadt zich over stappen, heette het vanmorgen op het C1000-hoofdkantoor in Amersfoort. Ja, dank je de koekoek. In de tussentijd hoort iedereen die het maar horen wil: Ga niet naar C1000, maar naar de concurrent. Dat blijft hangen en zal ongetwijfeld zijn uitwerking niet missen.


Voortrekkersrol

Het is jammer dat Wakker Dier C1000 heeft uitgezocht als ‘name and shame’-doel, aangezien de meeste supermarktorganisaties ‘kiloknallers’ in het assortiment hebben. Omdat C1000 dit jaar nog geen biologisch vlees in de aanbieding heeft gehad, is de keten het stoutste jongetje van de klas. C1000 heeft echter een voortrekkersrol gespeeld bij het stoppen van het onverdoofd castreren van varkens en is gestopt met de verkoop van paling.


Gemiste kans

Voor Wakker Dier is de anti-C1000-campagne een gemiste kans. In plaats van het probleem branchebreed aan te pakken, stuurt de organisatie vleeseters de komende tijd van de ene kiloknallende supermarkt naar de andere. Albert Heijn, Plus, Spar en Dirk mogen dan nu beter uit de bus komen dan C1000, dat is nog geen garantie dat ze voldoen aan de dierenwelzijnsnormen van Wakker Dier. Ben benieuwd wie er na C1000 aan de beurt is. C1000 doet er ondertussen goed aan kiloknallers te blijven verkopen en tegelijkertijd te laten zien dat de dieren een goed leven hebben gehad.

Foto

door Jos Poels

Gerelateerde tags

8 reacties

  • # 1

    Robert Spanjaard

    Wakker Dier heeft nog steeds niet aangegeven waar die €4,12 vandaan komt. Dan kan ook niet, want dan zouden ze hun kromme, stemmingmakende redenatie laten zien.
  • # 2

    Henri Hustinx

    @Robert Spanjaard; ik heb het maar voor je opgezocht en je had het ook zelf kunnen vinden als je een beetje je best had gedaan. Iets roepen is makkelijk,weten waarover je spreekt is lastiger ;-). Kop op, beste een leuke actie van wakker Dier toch?

    Kattenvoer: luxe luxer, luxueust
    Waar supermarkten bij vlees vrijwel alleen concurreren op prijs, wordt bij kattenvoer juist op kwaliteit en luxe geconcurreerd. Zo hebben de meeste supermarkten een luxe huismerk (‘excellent’) bij kattenvoer maar is in veel supermarkten kipfilet maar in 1 soort te krijgen: de goedkoopste.
    De gemiddelde kattenvoerprijs is €4.12 per kilo (goedkoopste €0,56/kilo, duurste €12,88/kilo). Dit is vastgesteld door bij diverse supermarkten de gemiddelde kiloprijs te bepalen van het gehele assortiment (totaal 132 soorten) kattenvoer.
    Enkele voorbeelden:
    - Sheba luxe maaltijd kipfilet; €12,64 per kilo
    - Gourmet gold diamant rund; €10,94/kilo
    - AH excellent tonijn in orientaalse saus; 8,12/kilo
    - AH excellent kip; €8,12/kilo
    - Sheba traiteur; €6,75/kilo
    - Sheba elegance; 6,50 per kilo
    - Perfect Fit ‘voor fijngevoelige katten’; €5,85/kilo
    - Gourmet gold, zeevis in bechamelsaus; €5,80/kilo
    - Whiskas dental protection plus rund; €3,35/kilo
    - Felix meat sensations; €2,09/kilo
  • # 3

    J van der Vliet

    Door deze spotjes wordt ik als klant alleen maar meer bevestigd dat ik vooral zelf wil bepalen welk vlees ik koop en waar ik dat wil kopen. Daar zal Wakker Dier voor mij echt niks aan veranderen.
    Blijkbaar is het wel echt goedkoop bij C1000 dus, dat weet ik dan ook weer. Vlees is altijd al een grote kostenpost binnen de boodschappen en met een klein budget ga ik toch meestal voor de scherpste aanbiedingen. 
  • # 4

    varkentje

     Hilarisch dit geneuzel! Terecht dat C1000 gewoon door blijft gaan. Ze hoeven zich niet te verantwoorden tegenover een stelletje geitenwollen sokken dit zelf ook geen open kaart spelen! Volgende week maar weer een vleespakketje voor een tientje dan!?
  • # 5

    bj

     Het is gewoon te erg dat een door subsidie overeind gehouden organisatie belastinggeld kan gebruiken om dit soort dingen te doen.
  • # 6

    abdo

    adjkhajkshdjkashjkdhasd
  • # 7

    evelien

     Iedereen reageert weer heel flauw op Wakker Dier, maar niemand weet meer wat hij eigenlijk eet!
    Wat raar dat mensen liever vlees vol hormonen en rotzooi willen eten omdat ze geen eurootje meer willen uitgeven, en ook niks om dieren geven of het negeren.
  • # 8

    AlexP

    "Het bestaat immers niet dat voor zulke prijzen de beesten diervriendelijk zijn behandeld voordat ze naar de slachtbank gaan."

    Deze zin zegt toch genoeg of niet? Geen enkel concreet bewijs. De prijzen zijn zo laag, dat zelfs de knappe koppen bij Wakker Dier ervan onderste boven zijn.

    @Henri, ja leuke actie, dat een stichting je keten de grond in probeert te boren met suggestieve spotjes.

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.