Nieuws

Albert Heijn schroeft winst nog verder op

0 1511 Formules

AMSTERDAM - Albert Heijn heeft het eerste kwartaal van dit jaar bijzonder goed geboerd. De Nederlandse marktleider schroefde zijn operationele winst op van 150 naar 189 miljoen euro ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.
001_food-image-DIS129464I01.JPG


Daarmee heeft de Nederlandse supermarktketen een nog grotere impact op de
resultaten van moederbedrijf Ahold. De Nederlandse supermarktketen zag het
bedrijfsresultaat (ebit) met 26 procent stijgen. Het resultaat is wel lager dan
de verwachting onder analisten. Zij waren uitgegaan van een ebit van 196 miljoen
euro voor Albert Heijn. Hoewel Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet uit
de Verenigde Staten haalt, is de Nederlandse supermarktketen de
belangrijkste melkkoe voor het concern.



Ahold in de plus

Dat maakte supermarktconcern Ahold vrijdag bekend. Ahold zelf heeft in het
eerste kwartaal van dit jaar een operationele winst (ebit) geboekt van 336
miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De
nettowinst kwam uit op 261 miljoen euro. Zestien door persbureau Reuters
gepolste analisten waren gemiddeld uitgegaan van een operationele winst van 341
miljoen euro. De marktvorsers voorzagen een nettowinst van 213 miljoen
euro.



Rishton wil AH stimuleren

Topman John Rishton toont zich uitermate positief over de resultaten van de
Nederlandse marktleider. 'In Europa realiseerde Albert Heijn indrukwekkende
resultaten. Zoals bekendgemaakt in april hebben wij overeenstemming bereikt over
de verkoop van ons meerderheidsbelang in Schuitema aan CVC Capital Partners, als
onderdeel van de strategie van Ahold om de groei bij Albert Heijn verder te
stimuleren.'








Retailmarge

Het bedrijf stelde zijn verwachting voor de onderliggende retailmarge naar
boven bij. Nu het bedrijf zijn belang in Schuitema, de organisatie achter de
C1000-winkels, heeft verkocht, verwacht het concern een onderliggende
retailmarge tussen 4,8 en 5,3 procent. Eerder ging Ahold nog uit van een marge
tussen 4,5 en 5 procent. Vorig jaar kwam deze uit op 4,7 procent.

Bij de Amerikaanse supermarktketens staan de marges en de omzet onder druk
door de reorganisatie die Ahold daar doorvoert en een verslechterde economie.
Ahold verwacht later in het jaar verbeteringen.



Stop&Shop

Stop&Shop/Giant Landover boekte een operationele winst van 202 miljoen
dollar. Bij Giant Carlisle kwam deze uit op 72 miljoen dollar.

Het zogeheten verbeterprogramma dat Ahold in de Amerikaanse
supermarktketens implementeert, ligt op schema, aldus bestuursvoorzitter John
Rishton. 'We blijven inspelen op de turbulente economische omstandigheden en de
invloed daarvan op het gedrag van consumenten en concurrenten. Wij zijn ervan
overtuigd dat we de juiste maatregelen nemen om het aanbod voor onze klanten te
verbeteren.'



Consumenten

In de Verenigde Staten worden consumenten geconfronteerd met een zwakke
dollar, hogere voedselprijzen, de kredietcrisis en dure olie. Veel
supermarktketens zijn genoodzaakt aggressief te promoten en prijsverlagingen
door te voeren om de klant binnen te krijgen.

Ahold rapporteerde begin mei al de omzetcijfers over het eerste kwartaal.
Die vielen tegen en kwamen uit op 7,5 miljoen euro. Een vergelijking maken met
de resultaten van vorig jaar is lastig, aangezien het bedrijf inmiddels
onderdelen heeft verkocht.



Lees ook:


href="/formules/id101-79644/albert_heijn_ondertekende_ook_sideletter.html">Albert
Heijn ondertekende ook sideletter



href="/formules/id101-75922/albert_heijn_boekt_waanzinnige_groei.html">Albert
Heijn boekt waanzinnige groei

door Distrifood laatste update:27 jan 2009

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.