Nieuws

Wal-Mart vindt Waterloo in Duitsland

0 929 Formules

DÜSSELDORF – Wal-Mart heeft een gevoelige Nederlaag geleden. ’s Werelds grootste retailer trekt zich terug uit Duitsland. Na acht jaar en een verlies van honderden miljoenen euro’s verkopen de Amerikanen hun 85 Duitse vestigingen aan concurrent Metro.
001_food-image-DIS123286I01.jpg


Dat heeft Wal-Mart
Duitsland
donderdag bekendgemaakt. Metro – in Nederland
eigenaar van Makro en Media Markt – bouwt de Wal-Mart Supercenters om naar zijn
eigen hypermarktformule Real. Daarmee wordt Metro marktleider in dit segment van
de Duitse levensmiddelendetailhandel. De overnamesom is niet
bekendgemaakt.



NegerenHet vertrek van de Amerikanen komt onverwachts.
In juni maakte het concern al bekend dat het een aantal onrendabele Duitse
vestigingen zou sluiten, maar Directeur Duitsland David Wild sloot toen een
volledige terugtrekking uit. ‘Duitsland is na de Verenigde Staten en Japan de
derde retailmarkt ter wereld. Als wereldspeler kunnen wij deze markt niet
negeren’, zei Wild toen.Het was al bekend dat Wal-Mart forse verliezen
maakte in Duitsland. De Duitse wet dwingt bedrijven hun jaarcijfers te
publiceren, ook van dochterbedrijven. Op last van de rechter maakte Wal-Mart in
2005 bekend dat het in 2001 een verlies leed van 675 miljoen euro, in 2002
bedroeg het verlies 184 miljoen euro. Sindsdien werd er al gespeculeerd over een
mogelijk vertrek van Wal-Mart uit Duitsland. De Amerikaanse retailer zei
donderdag dat de terugtrekking een verlies met zich mee brengt van 1 miljard
euro, voor belastingen.



OorzaakWal-Mart was sinds 1998 actief in Duitsland
dankzij de overname van 21 grote supermarkten van Wertkauf. Een jaar later
volgde verdere expansie met de acquisitie van 74 Interspar-zaken. In de loop der
jaren sloot het concern al enkele vestigingen.Wertkauf en Interspar waren
beide ketens in de marge van de Duitse retailmarkt. De hypermarkten hadden zwaar
te lijden van de felle concurrentie van discounters als Aldi, Lidl, Norma en
Penny.Daarin schuilt ook de oorzaak van het Waterloo dat Wal-Mart nu heeft
gevonden. In de sterk ‘verdiscounterde’ Duitse markt heeft Wal-Mart nooit het
rendement kunnen halen dat nodig is om een sterke positie op te bouwen. Naast de
felle concurrentie moest Wal-Mart in Duitsland tal van andere tegenslagen
verwerken. Zo ging de gewenste liberalisering van de openingstijden niet door,
moest de retailer bemoeienissen van vakbonden toestaan en bleek de merknaam
Wal-Mart geen garantie voor grote een gezonde klantenstroom.



Groot-BrittanniëOverigens begint ook het succes van
Wal-Mart in Groot-Brittannië te tanen. Aanvankelijk was de overname van Asda in
1998 een groot succes. Binnen een aantal jaren werd de tweede plaats op de
Britse markt overgenomen van Sainsbury’s. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid.
Asda weet zich opgejaagd door Sainsbury’s terwijl marktleider Tesco qua
marktaandeel op steeds grotere voorsprong is komen te staan.Wal-Mart boekte
vorig jaar een omzet van 312 miljard dollar. Verreweg de meeste inkomsten
genereert de retailgigant op de Amerikaanse thuismarkt. Uit zijn buitenlandse
activiteiten haalt Wal-Mart een omzet van 62,7 miljard
dollar.

door Distrifood laatste update:27 jan 2009

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.