Nieuws

Supermarkt gezocht voor betere karbonade

0 25 Assortiment

DEN HAAG - Supermarkten moeten consumenten het karbonaadje van de gulden middenweg verkopen. Dat vlees komt niet van een biologische boerderij, maar het varken van de middenweg heeft wel een beter leven achter de rug dan in de intensieve veehouderij. De Stichting Natuur en Milieu (SNM) en de Dierenbescherming presenteerden donderdag voorafgaand aan de jaarlijkse 'parlementaire barbecue' van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) het plan voor het 'betere varkensvlees'. De leefomstandigheden van deze varkens liggen tussen die in de gangbare en de biologische veehouderij in: de dieren hebben iets meer ruimte en hoeven zich niet te vervelen, doordat onder meer stro hun afleiding bezorgt.

De twee organisaties overleggen nu met supermarkten en slachterijen over het plan. B. van den Berg van de Dierenbescherming hoopt komend najaar de eerste supermarkt te presenteren die dit betere varkensvlees gaat verkopen.

Het idee komt overwaaien uit Groot-Brittannië en Zwitserland, waar grote supermarkten als het Britse Tesco en het Zwitserse Migros dat vlees in de schappen hebben. Een groep Nederlandse varkenshouders produceert al voor deze markten. Via het 'Good Farming Welfare'-programma van vleesverwerker Dumeco leveren zij bijvoorbeeld 'betere' bacon aan de Britten. Volgens SNM en de Dierenbescherming moet die productie zich ook voor de Nederlandse markt uitbreiden.
Lovenswaardig
'Een lovenswaardig initiatief', vindt M. Houben van de LTO-vakgroep varkenshouderij. Wel twijfelt hij of de betere speklapjes een stevige plek op de markt kunnen veroveren. Biologisch vlees of dat met milieukeur hebben nu enkele procenten van de markt in handen. Ook willen supermarkten nu niet het Nederlandse gangbare varkensvlees als standaard nemen, hoewel aan dat vlees al iets hogere eisen op het gebied van dierenwelzijn en milieu worden gesteld dan de wet vereist. 'Eerst moeten jullie dat probleem aanpakken', vindt Houben, die waarschuwt dat het betere vlees ook duurder zal zijn.

Volgens de twee organisaties willen de supermarktklanten best wat meer betalen. In een enquête van SNM zei bijna de helft (46,2 procent) 5 tot 15 procent extra te willen betalen voor het betere vlees.


Auteur: Joep Meijsen

door Distrifood laatste update:27 jan 2009

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.