Een relevant assortiment door het creëren van een destination category

Een relevant assortiment door het creëren van een destination category

'Retailers starten met de analyse van productrotatie: wat is de verkoopfrequentie? Vervolgens kijken ze naar het rendement: wat is de winstgevendheid? Maar de cruciale vraag, volgens Wim van den Berg, retail marketing manager bij Growers United, is: hoe handhaaf je deze hoge niveaus? 'Investeren in een relevant assortiment is essentieel.'

'Een assortiment is relevant wanneer het bijdraagt aan het creëren van een destination category. Oftewel, dat het assortiment zo herkenbaar is dat shoppers er speciaal voor naar een specifieke retailer komen', vertelt Van Den Berg van Growers United. ‘Zodra een retailer naast dit herkenbare assortiment ook nog vasthoudt aan haar merkwaarden kan je spreken van een succesformule.’

Zodra een retailer naast dit herkenbare assortiment ook nog vasthoudt aan haar merkwaarden kan je spreken van een succesformule”

‘Neem bijvoorbeeld de Hema. Zij hebben hun merkwaarden helder voor ogen en blijven daar continu trouw aan. De Hema staat als sinds haar oprichting voor eenvoud, optimisme, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en typisch Nederlands. Producten van bijzondere eenvoud en blijvende kwaliteit. Daarnaast verkoopt de Hema van veel artikelen maar één of twee soorten. Dat maakt het overzichtelijk.’

‘Het Kruidvat is een ander voorbeeld. Deze retailer verkoopt betaalbare (A-merk) drogisterij- en verzorgingsproducten. Wat hen onderscheidt is het relevante assortiment en tijdelijke acties, waarbij zowel routine- als impulsproducten worden aangeboden. Hun slogan “Steeds verrassend, altijd voordelig” wordt consequent doorgevoerd in het assortiment.’

Keuzes maken en durven schrappen

Succesvol assortiment betekent volgens Van Den Berg keuzes maken en durven schrappen: 'Welke producten voegen iets toe en welke producten sluiten aan bij de actuele behoeften van mijn shoppers? Het is daarbij van belang om het assortiment continu kritisch te bekijken. Welke producten verkopen bijvoorbeeld minder goed dan gepland? Zodra deze producten uit het assortiment worden geschrapt, komt er weer ruimte voor producten die misschien beter aansluiten bij de actuele shopperbehoefte.’

De hoge rotatie en rendement van deze productgroep zorgen direct voor waardevermeerdering”

AGF speelt cruciale rol binnen succesvol assortiment ‘De hoge rotatie en rendement van deze productgroep zorgen direct voor waardevermeerdering. Zo kan een servicesupermarkt, een retailformule die bekend staat om zijn brede assortiment, AGF-producten aanbieden van betaalbaar tot premium. Binnen het tomatenassortiment kan er bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen routine, premium en impulsartikelen. Zo valt er voor elke shopper iets te kiezen, wat bijdraagt aan de waardebepaling en het succes van de retailer.’

Shopperonderzoek

‘Om een relevant assortiment te kunnen aanbieden, moeten retailers weten wat hun shoppers beweegt,’ zegt Wim. ‘Wat zijn hun actuele behoeften als ze bij een specifieke retailer binnenstappen? Growers United kan op basis van haar (internationale) shopperonderzoek zien welke AGF-producten bij welke retailformule succesvol zijn en waar het eventueel beter kan. Door deze actuele data te analyseren, kunnen we retailers optimaal ondersteunen in de opbouw van een effectief en efficiënt assortiment. Zodat de shopper exact vindt wat hij verwacht en zelfs een beetje meer.’

Dit artikel is gesponsord door Growers United.

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?

Manfred Lukkezen, COO bij Verstegen en Arjan Levisson, director food bij Slimstock.

Verstegen gaat supply chain integraal aansturen

Verstegen Spices & Sauces zet een grote stap voorwaarts in de aansturing van zijn supply chain. Door de transitie van order- naar forecast-gestuurd werken kan het foodbedrijf beter inspelen op de vraag, slimmer inkopen en de productielijnen beter benutten. COO Manfred Lukkezen van Verstegen en director food Arjan Levisson van Slimstock vertellen hoe ze dit hebben aangepakt.

Snoepfabrikant CCI brengt sales en supply chain op één lijn

Snoepfabrikant CCI brengt sales en supply chain op één lijn

Continental Candy Industries gebruikte Slim4 eerder alleen voor forecasting, maar gaat hier nu ook de productie en inkoop mee aansturen. Dit zorgt voor een betere benutting van productiecapaciteit, minder incourantie en een efficiënter planningsproces.

Woman shops juice using phone grocery list in supermarket

Hoe vier supermarkten succesvol digitaal transformeerden

In een wereld waar elke indruk, klik en euro telt, is wendbaarheid een kunst. Snakeware, een data-driven digital agency, belichaamt deze flexibiliteit en daadkracht. De klantreis staat centraal in de strategie. Ook bij de digitale transfomatie van DekaMarkt, Dirk, Poiesz Supermarkten en Vomar.