'Een assortiment is relevant wanneer het bijdraagt aan het creëren van een destination category. Oftewel, dat het assortiment zo herkenbaar is dat shoppers er speciaal voor naar een specifieke retailer komen', vertelt Van Den Berg van Growers United. ‘Zodra een retailer naast dit herkenbare assortiment ook nog vasthoudt aan haar merkwaarden kan je spreken van een succesformule.’
‘Neem bijvoorbeeld de Hema. Zij hebben hun merkwaarden helder voor ogen en blijven daar continu trouw aan. De Hema staat als sinds haar oprichting voor eenvoud, optimisme, toegankelijkheid, betrouwbaarheid en typisch Nederlands. Producten van bijzondere eenvoud en blijvende kwaliteit. Daarnaast verkoopt de Hema van veel artikelen maar één of twee soorten. Dat maakt het overzichtelijk.’
‘Het Kruidvat is een ander voorbeeld. Deze retailer verkoopt betaalbare (A-merk) drogisterij- en verzorgingsproducten. Wat hen onderscheidt is het relevante assortiment en tijdelijke acties, waarbij zowel routine- als impulsproducten worden aangeboden. Hun slogan “Steeds verrassend, altijd voordelig” wordt consequent doorgevoerd in het assortiment.’
Keuzes maken en durven schrappen
Succesvol assortiment betekent volgens Van Den Berg keuzes maken en durven schrappen: 'Welke producten voegen iets toe en welke producten sluiten aan bij de actuele behoeften van mijn shoppers? Het is daarbij van belang om het assortiment continu kritisch te bekijken. Welke producten verkopen bijvoorbeeld minder goed dan gepland? Zodra deze producten uit het assortiment worden geschrapt, komt er weer ruimte voor producten die misschien beter aansluiten bij de actuele shopperbehoefte.’
AGF speelt cruciale rol binnen succesvol assortiment ‘De hoge rotatie en rendement van deze productgroep zorgen direct voor waardevermeerdering. Zo kan een servicesupermarkt, een retailformule die bekend staat om zijn brede assortiment, AGF-producten aanbieden van betaalbaar tot premium. Binnen het tomatenassortiment kan er bijvoorbeeld onderscheid gemaakt worden tussen routine, premium en impulsartikelen. Zo valt er voor elke shopper iets te kiezen, wat bijdraagt aan de waardebepaling en het succes van de retailer.’
Shopperonderzoek
‘Om een relevant assortiment te kunnen aanbieden, moeten retailers weten wat hun shoppers beweegt,’ zegt Wim. ‘Wat zijn hun actuele behoeften als ze bij een specifieke retailer binnenstappen? Growers United kan op basis van haar (internationale) shopperonderzoek zien welke AGF-producten bij welke retailformule succesvol zijn en waar het eventueel beter kan. Door deze actuele data te analyseren, kunnen we retailers optimaal ondersteunen in de opbouw van een effectief en efficiënt assortiment. Zodat de shopper exact vindt wat hij verwacht en zelfs een beetje meer.’
Dit artikel is gesponsord door Growers United.