Albert Heijn geeft een impuls aan de Aziatische keuken met authentieke Japanse noedels van Hakubaku

Albert Heijn geeft een impuls aan de Aziatische keuken met authentieke Japanse noedels van Hakubaku

'Made in Australia. The Japanese Way', promoot Ryuji Nakamura, CEO van Hakubaku in Australië, in een interview met Distrifood de authentieke Aziatische etenswaren. De originele Japanse noedels zijn te vinden in de schappen van Albert Heijn.

Hakubaku produceert authentieke Japanse biologische noedels in Ballarat, Australië. Sinds juni zijn ze verkrijgbaar bij marktleider Albert Heijn. De noedels, 100% biologisch en vegan, zijn volgens Oriental Merchant Europe – dat het merk Hakubaku voert - ideaal voor gebruik in soepen, salades en roerbakgerechten en ze kunnen zowel warm als koud geserveerd worden.

Aziatische keuken

Tot nog niet zo lang geleden richtte Oriental Merchant Europe zich met Aziatische voedingsmiddelen in Nederland en Europa voornamelijk op toko’s en toeleveranciers van Aziatische restaurants. Sinds anderhalf jaar treedt Oriental Merchant rechtstreeks in contact met de retail. Het bedrijf wil grote stappen maken om de authentieke Aziatische keuken onze kant op te brengen en voor een groter publiek beschikbaar te maken. Het supermarktkanaal is daarvoor uitermate geschikt en de inspanningen leiden momenteel tot succes.

Ryuji Nakamura, CEO van Hakubaku in Australië.
Ryuji Nakamura, CEO van Hakubaku in Australië.

Dat geldt nadrukkelijk ook voor de Hakubaku-gecertificeerde biologische noedels die zijn gemaakt volgens authentiek Japans recept met alleen de beste Australische tarwe. Ryuji Nakamura legt uit dat Hakubaku Australia werd opgericht in 1996 en de productie startte in 1998. De fabriek is gevestigd in Ballarat, een landelijke stad in Victoria, die goede toegang heeft tot zowel de tarwevelden van het Murray Darling Basin als de haven van Melbourne. ‘Australische tarwe wordt beschouwd als de beste tarwe om Japanse noedels te maken’, legt een trotse Nakamura uit. ‘In zowel de VS als Australië zijn we het best verkopende merk noedels. We zijn bovendien nummer 1 in Japan en daar marktleider in de categorieën Japanse noedels en biologische noedels.’

Australische tarwe wordt beschouwd als de beste tarwe om Japanse noedels te maken”

Het bij Albert Heijn verkrijgbare assortiment biologische noedels van Hakubaku bestaat uit de productvarianten Udon, Soba, Ramen en Yakisoba. Ze zijn allemaal biologisch gecertificeerd en gemaakt volgens authentieke Japanse recepten. De Soba noedels bijvoorbeeld zijn dunne, bruine tot grijze, noedels gemaakt van tarwe en tarwe boekweitmeel. Ze zijn ongeveer zo dik als Italiaanse spaghetti en worden gebruikt in diverse warme en koude gerechten. Soba kan geserveerd worden met diverse toppings, heet in een soepbouillon of gekoeld, en geserveerd met een dipsaus, bosui en wasabi.  Onderzoek toont aan dat boekweit aanzienlijke gezondheidsvoordelen biedt als vast onderdeel van een dieet.

Supermarkten

Hakubaku  is al jaren verkrijgbaar in grote supermarkten, onafhankelijke winkels en biologische en Aziatische kruideniers in onder meer heel Australië. De producten worden geëxporteerd naar en verkocht in Azië (inclusief Japan), Noord-Amerika en Europa. ‘Noedels zijn nu ook in Nederland populair omdat de buitenlandse keuken steeds meer onder de aandacht komt. Dit komt onder andere door social media, maar ook doordat een groeiend aantal mensen het buitenland bezoekt. Hierdoor komen steeds meer consumenten in aanraking met andere keukens. Tenslotte speelt ook de coronatijd een belangrijke rol. In die periode gingen mensen meer zelf koken en het thuis gezelliger maken’, legt Nakamura uit. ‘Daarbij komt dat onze noedels ook nog eens erg gezond zijn.’

De noedels van Hakubaku, net nadat ze uit het drogingsproces komen.
De noedels van Hakubaku, net nadat ze uit het drogingsproces komen.

Ook Marketing Manager Nicole Schnitzler van Oriental Merchant (Europe) is enthousiast over de terugkeer van de noedels in het schap bij Albert Heijn. Het marketingteam van Oriental Merchant is er op gericht meer consumenten te informeren en hen waardering en enthousiasme voor de Aziatische keuken bij te brengen. Oriental Merchant begon als een kleine Aziatische winkel in thuisland Australië. Nu heeft het bedrijf inmiddels vestigingen in Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Canada en Japan. Vanuit de Europese vestiging in Oss worden zo’n 150 merken en 1500 items gevoerd.

Dit artikel is gesponsord door Oriental Merchant Europe.