Afgelopen donderdag kwam Kraft Heinz nabeurs met twee negatieve berichten. De onderneming meldde $15,4 miljard (zo'n €13,6 miljard) te moeten afschrijven op enkele van zijn merken en de onderneming is door de Amerikaanse beurswaakhond SEC gedagvaard in een boekhoudonderzoek. Dat kwam keihard aan bij Amerikaanse beleggers, die de volgende ochtend op grote schaal hun aandelen Kraft Heinz van de hand deden.
Voorbeeld voor andere bedrijven
De fabrikant van de bekende tomatenketchup, maar in Nederland ook eigenaar van onder meer Honig, deed 2 jaar geleden nog pogingen om Unilever over te nemen. Het bedrijf werd met zijn stijgende winst en marge onder nieuwe eigenaren 3G Captial en Berksdire Hathaway, samen goed voor 51 procent van de aandelen, een tijdlang geprezen als voorbeeld voor andere concerns.
Te weinig investering in merken
Tegelijkertijd werd Kraft Heinz door analisten gewaarschuwd dat de kostenbesparingen die ten grondslag lagen aan de verbeterde resultaten te ver doorgevoerd werden en er te weinig werd geïnvesteerd in ontwikkeling van zijn merken. De afschrijvingen vonden overigens vooral plaats op de merken Kraft en Oscar Mayer, onder welke merken voorverpakte levensmiddelen en vleeswaren en kaas worden verkocht.