Kraft Heinz schrijft enorme rode cijfers

Kraft Heinz schrijft enorme rode cijfers
Foto: Shutterstock

CHICAGO - Het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz kampt met zware tegenwind. Het bedrijf schreef ruim 15 miljard dollar af op de waarde van een aantal van zijn merken, zoals Kraft en Oscar Mayer. Daardoor resteerde er over het slotkwartaal van 2018 uiteindelijk een fors verlies.

De Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC) doet ondertussen onderzoek naar de boekhouding van het bedrijf. Het bedrijf merkt dat de smaak van consumenten verandert en schreef daarom fors af op de waarde van een aantal belangrijke merken. Ook de gekoelde producten voor de Amerikaanse markt werden afgewaardeerd. Door de afschrijving is er een nettoverlies van 12,6 miljard dollar in het vierde kwartaal. Vorig jaar was er in dezelfde periode nog een winst van 8 miljard dollar.

Forse daling van de beurswaarde

De omzet van Kraft Heinz groeide in de laatste maanden van het jaar op autonome basis met 2,4 procent tot 6,9 miljard dollar, maar onder meer door wisselkoerseffecten bleef daar maar een stijging van 0,7 procent over. In de zogeheten nabeurshandel verloor het aandeel Kraft Heinz tot wel 18 procent.

Falende strategie van snijden in kosten

De Wall Street Journal ziet in de gepresenteerde cijfers het bewijs dat de strategie van investeerder 3G en Warren Buffett om stevig in de kosten te snijden om zo de marges fors te verhogen compleet is mislukt. Het gebrek aan investering in de merken komt nu als een boomerang terug bij de onderneming die sinds 2017 al niet meer organisch groeit op de belangrijke Amerikaanse thuismarkt.